Har du grundlæggende spørgsmål om islam og muslimer, er du velkommen til at skrive til os i nedenstående kommentar-felt eller på vores e-mail-adresse. Har du kommentarer til, hvordan islam.dk kan blive bedre, er det naturligvis også meget velkomment.
Vi gør dog opmærksom på, at vi generelt ikke besvarer disse forespørgsler:
- Spørgsmål i forbindelse med skole- eller gymnasieopgaver
- Spørgsmål, som vi mener, allerede er besvaret i artikler på islam.dk
- Spørgsmål med mangelfuld e-mail-adresse
- Har du som muslim spørgsmål, der handler om hvorvidt noget bestemt er tilladt eller ikke-tilladt i islam, så se f.eks. www.haya.dk eller www.islamqa.dk eller kontakt nærmeste moske
Har du brug for at tale med nogen om et personligt eller socialt problem, så ring til:
- I akutte tilfælde ring til Psykiatrisk Rådgivning i den region, hvor du bor
Vi forsøger at besvare henvendelser hurtigst muligt, dog skal du regne med, at der kan gå flere arbejdsdage, inden du hører fra os. Er dit spørgsmålet af personlig art, skriver vi tilbage på den e-mail-adresse du har angivet.
Når du bruger formularen herunder, modtager vi din besked, selvom den ikke dukker op på siden med det samme. Når vi har haft mulighed for at læse din besked og besluttet at publicere den, vil den dukke op på denne side. Så husk at kigge ind senere. Vi forbeholder os ret til at ændre i din besked, så den fx er mere generelt anvendelig for de besøgende.
På forhånd tak for din interesse og tak for din tålmodighed!
20 Comments
Salam Islam.dk
Kan i fortælle mig hvilken retning i mest underviser i? Om i mest er sunni, shia, osv?
Wa alaikum assalam,
Vi tilhører alle sunni-retningen. Mere end 80% af muslimerne i verden tilhører sunni-retningen.
mvh
Redaktionen
A salam a alaikum
1. Er det korrekt at sige at naturvidenskab sagtens kan smelte sammen med religionen? Jeg har læst i en artikel (der ikke var om Islam), at disse to skulle være modsat rette repræsentationer, som begge kræver at blive respekteret, men som gensidigt udelukker hinanden. Hvordan forholder det sig i Islam?
2. I den artikel jeg læste stod der også:
“Mange undersøgelser finder faktisk, at de religiøse er sundere end den ikke-religiøse gruppe.”
“Troende mennesker har en lavere kræfthyppighed end ikke-troende. Det skyldes at troen hjælper mennesker til at reflektere over tilværelsen på en dybere måde end ikke-troende. Denne dybde kan så påvirke evnen til at handle på trods af sygdom og dermed måske have indflydelse på overlevelsen”.
Er det ovenstående korrekt. Hvad menes der med at vi reflektere over tilværelse på en dybere måde?
3. Desuden har jeg også et andet spørgsmål ifbl. med dette emne:
Er forskning i stamceller fra menneskelige fostre tilladt i Islam?
Wa salam.
Tak for spørgsmålene.
Vedr. Videnskab, stamceller og Islam
Koranen er opdelt i “Ayah”, som betyder tegn. Tegn forstået som logiske tegn, dvs. indirekte bevisere der kan forstås af vores forstand på, at der eksisterer en Gud og kun een Gud.
Mange af disse tegn, som Koranen kommer ind på er naturvidenskabelige fænomener, f.eks regn, universet, vegitation, dyrriget, han- og hunkøn, vand, sprog, folkeslag etc etc. Det betyder at jo dygtigere vi bliver til videnskab jo tættere kommer vi på sandheden om Guds eksistens. Derfor spiller videnskab en uhyr vigtig rolle i Islam.
Koranen opfordrer sin læser til at bruger forstanden, at studere, at undersøge og at lære. Uden videnskab vil det være svært at erkende Gud, og vi vil ty til overtro af alle mulige slags (f.eks. spåkoner, horoskoper og numerologi). Uselvisk videnskabelig forskning indenfor etiske rammer og som tjener mennesket og naturen, er ikke blot tilskyndet, men belønnes af Gud. De etiske retningslinier Islam har opstillet er bl.a. belyst i en artikel om organdonation her.
I Islam er en person, der ikke er ved sine fulde forstand, f.eks. børn og mentalt handicappede, på forhånd frelste. Uden forstand stilles de ikke til ansvar for erkendelsen af Guds eksistens.
Vi skal dog være opmærksomme på, ikke at løbe med en halv vind. Videnskabelige teorier og ”fakta” forandrer sig i hastigt tempo. Engang troede ”videnskaben” at jorden var flad, afrikanere var underudviklede, at alt var skabt af fire elementer, at planter ikke havde liv, at gnide salt i hjernen var helbredende, at vaske sig var skadeligt osv.
Vedr. Helbred og tro
Ifølge islamiske kilder, er der ikke belæg for generelt at sige, f.eks. at en troende muslim bliver hurtigere eller bedre helbredt end en ikke-muslim. Sygdomme er en af de store læremestre i livet, som skal få os til igen, at vende os til Gud. I Islamisk forståelse er det således, at fysiske sygdomme helbreder os. De helbreder os fra endnu større sygdomme som materialisme, egoisme, hovmod osv. Og i sidste ende kan fysiske sygdomme og lidelser helbrede den største sygdom af alle, nemlig manglende tro på Gud og det regnskab der skal aflægges.
Man kan desuden sige, at ifølge Islam er det en pligt at søge helbredelse ved medicin og behandling, men at tro at det er medicin alene der helbreder, er vantro.
Apropos medicin og tro, har institut for Helbred, Mennesker og Samfund ved Syddansk universitet, forsket i tro og helbred, ledet af lektor, theol. dr. Niels Christian Hvidt. Mere herom kan læses her.
Wa salam
Redaktionen
Salam
Mit spørgsmål er hvordan opfatter koranen jøderne?
Da emnet er meget relevant, har vi skrevet en artikel om dette emne her: Jøder og muslimer. Håber den er til hjælp.
wa salam
redaktionen
Jeg søger hjælp til at finde et arabisk undervisningssted. Jeg håber i kan hjælpe mig. Jeg bor selv i københavn området.
Arabiskundervisning for ikke-studerende tilbydes f.eks. af Åbent Universitet (Københavns Universitet), diverse aftensskoler og voksenundervisning samt af Muslimsk Ungdom i Danmark, http://www.munida.dk.
Hej.
Den tidligere islam.dk rummede Ellen Wulffs Koran-oversættelse. Jeg kan ikke finde den her på sitet. Er den fjernet, eller har det tidligere site, islam.dk, ikke noget med denne at gøre?
Gode hilsner
Henrik Bækgaard
Hej Henrik,
Planen er at få søgefunktionen på igen her på islam.dk. Det er under udarbejdelse, men der går desværre lidt tid endnu.
mvh
Redaktionen
Hej!
Jeg er lidt forvirret omkring Islams forhold til Jøder og Kristne. Nogle steder er der ikke grænser for hvor meget beskyttelse Jøder og Kristne , andre steder er de vantro hunde.
Nogle steder står der i Koranen at man som Kristen eller Jøde ikke skal frygte, eller blive bedrøvet over Dommedagen. Andre steder står at man ender på Helvedets bund i al evighed.
Det er meget forvirrende.
Venlig hilsen
David
Hej David,
Sagen er ikke så kompliceret.
Men først et par kommentarer. Ordet “vantro hund” findes ikke i islamisk lære. Ordet for vantro er “Kafir” som bruges i Koranen og i Hadith om ikke-tro eller vantro. Ordets rod betyder ”at tildække” og ordet Kafir betyder derfor “en der tildækker eller skjuler noget”. Koranen bruger også samme ord om en bonde, idet han pløjer og skjuler frø i jorden. Det en Kafir skjuler er sandheden. Argumentet er, at inderst inde ved han eller hun godt, at Gud eksisterer men forsøger at skjule det.
En af de hårdeste straffe (“helvedets bund” som du nævner, formentligt i den betydning, at det er den hårdeste straf), vil ikke være for Jøder eller kristne, men for “muslimer”. Den er bl.a. forbeholdt dem der lod som om, at de var troende, de gik i moskeer og bad til Gud der. Men inderst inde bad de ikke til Gud men for en verdslig vinding. De snyd folk ved deres tilsyneladende fromhed. De misbrugte Guds religion og folks respekt for den, til at berige sig selv.
Til dit spørgsmål. Om jeg siger at jeg er jøde, kristen eller muslim bringer mig hverken til Haven eller Ilden. Det er hvad jeg inderst inde har tro på og om jeg efterlever Allahs vejledning i livet, der er afgørende for, hvor jeg ender. Koranen siger igen og igen “De siger at de er troende”, “De siger at de er fredselskere”, “De siger at de er Guds udvalgte” osv, “men det er de ikke!”
Så punkt nummer 1, den etikette vi sætter på os selv eller hinanden som kristen, jøde eller muslim, har ingen betydning for om vi er frelste.
Punkt nummer 2, det er udelukkende troen på Gud og at efterleve Hans vej, der har betydning for hvem der er frelst.
Punkt nummer 3, en sikker vej i dag til at lære om troen på Gud og hvad det vil sige at efterleve Hans vej, er Koranen, da dens sprog og ord er bevaret uændret fra Profeten Muhammad til i dag.
Punkt nummer 4, med mindre en person er nævnt ved navn i Koranen (f.eks profeterne, samt i den modsatte lejr ganske få som Farao), kan og skal ingen sige, om vedkommende kommer i Haven eller Ilden. Det er en sag mellem Allah og Hans menneske alene.
Hvad er forskellen mellem de 4 retningslinjer indenfor sunni?
Islams primære kilde er Koranen og dernæst kommer de tusindvis af beretninger, som er nedskrevet af andre om episoder i Profeten Muhammads liv (hadith), fred være med ham.
Der er mulighed for, at fortolke disse kilder indenfor Islams rammer. Disse fortolkninger er, og har været, bestemt af tid, sted, indsigt, kildeanalyser samt tilgægelighed. Disse fortolkninger, eller skoler (som de mere udbredte fortolkninger har dannet), er et udtryk for hvordan lærde har vægtet givne forhold, som f.eks, alle er tilladte. Fire retninger er de mest udbredte, men der er også andre.
Et hverdagseksempel er, at det er tilladt for muslimer at spise dyr der lever i vand. Nogle mener, at det betyder at det er tilladt at spise fisk, og derfor er det f.eks. ikke tilladt at spise rejser da de ikke er fisk. Andre mener at det betyder alle dyr, så længe de kan siges at leve i vand.
Hej,
Jeg har lige et spørgsmål, hvad angår Jeres bedetider på forsiden.
Jeg har nemlig lige købt en app, som skal kunne alarmere, når det er tid til at bede… Hvilken kalkulationsmetode har I anvendt på Fajr og Isha bønnerne??? Da jeg helst gerne vil have mine bedetider på plads..
Kære Alex,
Intervallerne for bedetider der er vist på forsiden er offentliggjort af “Muslim World League”, som er en internationalt anerkendt organisation. Hvilken beregninger der ligger bag, er vi desværre ikke vidende om. Du kan evt rette henvendelse til dem direkte.
1. Hvordan forholder islam sig til at flere og flere ønsker at leve som singler ?
2. Hvordan kan man leve evigt hvis man er skabt ? noget der skabt er jo ikke evigt.
3. Hvorfor bliver nogle homo/bi/transseksuelle og hvorfor bliver der flere og flere af dem ?
4. Hvis der ikke foregår nogen evolution(udvikling/opstigen) hvordan kan det være så at de levende væser ikke befinder sig på samme åndsniveau ?
5. Hvis koranen er en åbenbaring fra gud, hvad så med de skrifter der er på et meget højere intelligensmæsigt og kærligmæssigt(logisk) åndeligt niveau og som er skrevet inden for de sidste par hundrede med åndsvidenskab(teosofi,antroposofi og Martinus kosmologi).
Hej Dan,
Islam tilskynder kraftigt til at stifte og leve i familier, og derved tage sig af hinanden og de svage i samfundet. Der er ikke et forbud mod at leve som single, men det er altså uønsket.
Der synes ikke at være nogen modsætning i, at være et væsen med åndelighed (sjæl) og leve evigt. Gud har pustet sjæl i os, som Koranen siger, og sjælen er derfor en del af det evige, nemlig Gud Selv.
Andre seksuelle orienteringer end mod et menneske af det modsatte køn, betragtes i Islam som unormalt og en sygdom eller, hvis det er et bevidst valg, en perversion. For eksempel var Profeten Lots (fred være med ham) samfund homoseksuelle. Det er altså ikke noget nyt at et helt samfund (større eller mindre) har en bestemt orientering. Det kan skyldes de idealer samfundet dyrker. F.eks. er der i dag hele samfund af nudister. I dag ved vi desuden, at der findes hormon-forstyrrende stoffer i vores madvarer, som kan forårsage forandringer, ligesom kræftfremkaldende stoffer kan fremkald kræft. Om det har betydning i denne sammenhæng, eller hvilken betydning det har, er vel for tidligt at sige noget om.
Vedr. dine to sidste spørgsmål om åndsniveau og intelligens, er en ikke uvæsentlig pointe, at vi jo egentlig ikke ved ret meget om hvad ”Intelligens” eller ”åndelighed” er. Hvis dit spørgsmål skal forståes sådan, at højere åndsniveau eller højere intelligens er bedre end lavere åndsniveau eller lavere intelligens, så har Islam en helt anden tilgang.
Det bedste et menneske eller en ting kan være, er at være i harmoni med dets natur. Altså udfylde den funktion eller form som Allah har skabt den til. I Koranen kaldes det en tings ”Fitra” dvs. en tings oprindelige og rene natur.
Menneskets fitra er, at søge og opnå sandheden om noget (om Gud, natur, sig selv etc), at tage sig af de svagere, ikke at lyve, at være social ansvarlig osv. Alle mennesker er af Allah skabt som det ypperste. Der er i denne henseende ikke forskel på f.eks. det første menneske og det nutidige menneske, selvom der kan være hundreder af tusinder af år i mellem, eller en uddannet eller en uuddannet person, en “vis” eller en “almindelig person”, mand eller kvinde, en person fra en bestemt familie eller erhverv osv.
Hej.
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om, hvad de islamiske værdier går ud på, og også eksempler på islamiske værdier?
Ser man dem mest i de fem søjler elller hvordan?
Hej Mulle
Tak for spørgsmålet. De fem søjler (trosbekendelsen, de 5 daglige bønner, fasten i Ramadan, betaling af af zakat til fattige og pilgrimsfærden), har med den fysiske tilbedelse at gøre. De skal bl.a. hjælpe med til at opbygge og fastholde de bagvedliggende islamiske værdier. Vi har på baggrund af dit spørgsmål publiseret en artikel, om islamiske værdier, som du kan læse her.
Håber det er til hjælp.